fredag 25 mars 2011

Underbara helg

Det är fredag kväll och helgen har bara påbörjats. När skolan tog slut idag hade tröttheten redan slagit ner mig och tagit mig upp igen så jag tog en promenad i min premiäranvända skinnjacka till mammas jobb där jag köpte mig en fralla och en liten festis för att ladda upp inför kommande träningspass. Jag är dock otroligt besviken på passet idag, det var utröttande och luften gick ur mig efter tjugo minuter. Det är nog inte meningen att man ska träna när man är tröttast i världen och helst av allt bara vill gå och lägga sig. Men jag höll mig kvar på crosstrainern hela 45 minuters passet och delade några glada blickar med Emilia som stod en bit bort och kämpade, till skillnad mot mig själv som egentligen bara stod och trampade hela passet.

Innnan indoor walkingen var jag och mamma på mattan och gjorde magövningar när Åsa kom som mamma bestämt "träff" med på gymmet. Det blev dock inte så mycket träning utan istället satt vi där och pratade skit - det kändes inte alls konstigt att sitta där och prata med min mamma och hennes gamla kompis. Något av det försa Åsa sa när hon kom och satte sig med oss var "jag måste bara fråga, jag var hos mamma häromdagen nämligen och då sa hon att ni ska flytta till Alingsås". Det är knäppt. Sorgliga lilla skitställe till samhälle det här. Nu kanske det är så att min bror gått och sagt till en av de mest skvallrande och skvallerbyttor att vi varit och kollat på hus i stan och då får vi ju skylla oss själva, men att saker och ting sprider sig så fort är helt otroligt. Människorna i den här hålan har ingenting intressant att prata om eftersom de inte gör annat än jobbar, städar och promenerar så de skvallrar om alla de som kanske råkar göra någonting som iallafall är intressant. Sånna här saker kan bli hur stora som helst, det kan sluta med att vi träffar på någon i affären som säger "jag trodde ni hade flyttat härifrån".

När jag och mamma kom hem blev det till att beställa pizza från den nyöppnade pizzerian här - ja, någonting händer det faktiskt här även om det är sällan. Jag bestämde mig för en hawaii med kebabsås och pappa försökte komma fram på telefonlinjen för att beställa kvällens middag. Första gången gick det inte att komma fram och när han väl kom fram sa de att det skulle ta 35 minuter. Det var inget konstigt, tyckte vi, för vi hade sett hur mycket folk det var där och hört hur mycket de hade att göra. Pappa tog bilen ner nästan exakt efter 35 minuter men ringde fem minuter senare och sa att det skulle ta ytterligare en halvtimme. Jaha, tänkte vi, och satte oss och käkade upp vindruvorna som stod på bordet. Men jag kan säga att det var värt väntan, för pizzan var utsökt! Jag tror att våran gamla hederliga pizzeria får passa sig om de ska lyckas med såhär hårda konkurrenter.

Vi blev kvar vi matbordet en lång stund för att prata om pappas otrolugt udda olyckor han varit med om och det slutade med en lång historia om när mamma och pappa var på semester i Grekland någon gång för längesedan och skulle köra bil hem från Köpenhamn. De hade missat båten och fått sova i bilen, bilen hade stannat och de hade fått hjälp av någon men det tog två och en halv timme och när de kommit till Göteborg lade bilen av igen och då visade det sig att killarna (som var unga och på någon sorts prao) hade glömt skruva åt något så det var olja över allt under motorhuven. Pappa sa att det såg ut som att någon hade målat med olja över allting. För lite drygt en timme sedan nu lämnade vi bordet.

Pappa har fått med sig en Macbook Pro hem från jobbet, för att testa om han vill ha en sån som jobbdator. Jag satte mig och pillade på den förut och föll lite. Jag frågade om inte pappa kunde ta min dator så kunde jag ta hans, men det funkade tydligen inte så. Jag trodde inte att jag skulle bli sugen på att ha en egen Mac någon gång, men nu är jag tydligen det. Det får jag nog glömma, tack och hej med den tanken.

Helgen ser ut att bli lugn och ensam. Jag ska spendera några timmar till att plugga religion och skriva på "gäst hos verkligheten"-texten, och sen kanske jag även ska ge mig på att designa den här bloggen till något mer än en färdig mall. Hemskt tråkig är den faktiskt har jag kommit fram till. Om solen tittar fram blir det ut och sitta och njuta av den med såklart. Sedan frågade jag mamma alldeles nyss om vi inte kunde köpa hem frusna bär, laktosfri mjölk och laktosfri youghurt så jag kan göra smoothies som mellanmål, så jag hoppas på ett sådant mellanmål någon gång under helgen med. Jag fick plötsliga cravings efter det nämligen.

Ja. Nu är klockan tio i tio och såhär länge har jag inte varit vaken på hela veckan. Det känns i ögonen att det är dags att dra sig till sängs snart så jag ska väl snart ta och förbereda mig med alla ögondroppar och grejer som ska tas innan jag kan krypa ner under täcket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar