tisdag 8 mars 2011

Snart dör vi, eller?

Överallt och hela tiden kan vi läsa om att världen och allt som ingår i den kommer gå under år 2012. Det kom för bara några år sedan ut en film som dramatiserade detta på ett förmodligen ganska löjligt sätt. Jag har själv inte sett filmen då jag vet hur sånna filmer påverkar mig, men att göra filmer om så kallade naturkatastrofer känns bara som ett sätt att skrämma upp oss. Åtminstone de som ännu inte har inträffat.

Vi håller just nu på att göra en tidning i skolan vid namn Punkt - som görs av alla tvåor varje år - och vårat ämne är framtiden. Det är ett ganska komplicerat ämne eftersom vi själva inte vet vad som kommer hända oss i framtiden. Det finns självklart forskare som tror sig veta och andra kanske lite dumförklarade personer i världen som tror att de vet, men hur ska vi kunna veta? Det finns ingenting som kan bevisa någonting kommer hända, allt är bara spekulationer. Vad hände med att ta en dag i taget och inte oroa sig för vad som komma skall? Just jordens undergång är det jag har riktat in mig på och jag sitter nu här och försöker förstå mig på hur det ligger till. Mayakalendern påstår att vi kommer utrotas någon gång runt vintersolståndet nästa år eftersom det då är slutet på deras tidsräkning, men när jag letat upp hur de räknar och sedan försöker få det att stämma så går det inte. Antingen blir resultatet någon gång på 1880-talet eller ännu fler år framåt i tiden. Det är förmodligen så att det är något jag inte tänker på när jag räknar - jag har aldrig varit någon höjdare på matte - men man tycker att med hjälp av beskrivningar av hur de räknar borde kunna komma fram till samma som Mayafolket gjort. Jag vet inte om det är något som borde glädja mig, att de kanske har räknat fel och jorden inte alls kommer gå under, eller om jag bara ska irritera mig över att jag inte förstår. Jag är nog mer inne på det sistnämnda. De kan ju knappast skriva samma sak på flera olika ställen utan att det stämmer. Det är helt enkelt mig det är fel på. Eller fel och fel, det är väl snarare Mayafolket det är fel på; som tror att världen kommer gå under bara sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar