tisdag 29 mars 2011

En ledig eftermiddag, på egen risk

Ibland måste man få unna sig en ledig eftermiddag. Speciellt dagar som den här när man vet att eftermiddagen ändå inte skulle ha spenderats på något nödvändigt sätt. Vad är meningen att sitta kvar i skolan till halv fyra och göra ingenting? Absolut noll. Därför tog åkte jag och Moa hem vid tolv efter att ha suttit och korrekturläst Punkt-texterna för andra gången och ändrat en himla massa. Mitt i alltihop unnade vi oss lite skratt så att magen värkte, någonting som är absolut nödvändigt om man ska ta sig igenom sådanna saker. Tänk om det blir mitt framtida jobb; att sitta och rätta alla texter innan de trycks i tidningar. Fy. Nej. Jag får så dåligt samvete av att ändra sådant som andra skriver. Det blir ett fett nej på det.

Sedan jag kom hem har jag ätit lax, pasta, gurka och morötter. Jag har dansat vilt på dansgolvet - även kallat köket - tills jag blev varm och gick upp till brevlådan där jag återigen blev besviken över att mitt H&Mpaket inte har kommit ännu. Faktiskt hade det inte kommit ett endaste litet brev eller reklampapper i våran brevlåda idag, den var helt tom. Det händer inte ofta. Jag kokade lite kaffe och tinade några småkakor jag bakade i höstas när jag började läsa lite religion. Jag tröttnade dock ganska fort och hängde med huvudet på handen istället. Lyckades till och med somna där och vaknade av att huvudet ramlade av handen. Det var nästan lite filmiskt.

Idag blir det ett försök att somna vid nio igen. Det är riktigt segt att gå upp på morgnarna nu tack vare timmen vi gick fram i tiden i söndags.

Jag fick precis ett samtal från bilskolan jag och Moa ska till i sommar. Kvinnan som jag pratat med en gång tidigare är himla trevlig så jag blir inte ens nervös av att prata med henne. Hon ringde för att säga att de har semester stängt från den fjärde juli och tre veckor framåt, vilket innebär att jag kommer få vänta i en månad efter att jag fyllt arton för att kunna köra upp. Det suger stenhårt men jag har varit inställd på det ganska länge nu. Moa kommer åtminstone ha sitt. Sedan sa kvinnan - som jag lyckats glömma namnet på - även att det blivit något fel så när vi ska dit på påsklovet blir tiderna halv tre istället för halv två. Det gör inte mig så mycket. Jag blir lite nervös av att tänka på det, men jag hoppas att det går bra. I och med att det går så bra när jag kör med mamma och pappa nu så känns det lite bättre än det gjorde för några månader sedan. När jag körde hem från Alingsås igår - och mötte bredlast, vilket inte var trevligt alls - sa mamma att vi ska börja gå igenom alla delar på bilen så som var man kollar oljan och fyller på spolarvätska. Jag hade inte ens slängt en tanke åt att man faktiskt behöver kunna det. Fast å andra sidan kan nog pappa lära mig det ganska bra, min gamle biltokige far.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar