lördag 9 april 2011

Lördag i Göteborg

För en timme sedan kom jag hem från en mycket fin lördag i Göteborg med mina fina vänner Moa, Pyttan, Frida och Emma. Jag började dock dagen på ett mindre trevligt sätt genom att vakna kvart i sju och var akut kissenödig - ni vet, sådär som man är på morgonen och det går verkligen inte över. Så jag låg i sängen med datorn tills klockan blev tjugo över sju, gick upp och droppade ögondroppar i ögonen och satte mig sedan vid TVn. När klockan blev kvart över åtta hoppade jag in i duschen, men mamma och pappa hade fortfarande inte vaknat när jag var färdig så jag gick ner och åt frukost själv; vaniljyoughurt med hallon och blåbär och en dubbelmacka med skinka. Fortfarande inte föräldrar.

Klockan närmade sig halv tio så jag satte igång att göra mig ordning inför dagen. Satte på mig mina somriga, tunna jeans och drog upp dem en bit på benen för att ge det ytterligare lite somrigare intryck. Mamma och pappa gick ut från sitt sovrum på nedervåningen och satt och åt frukost när jag gick ner för att vänta på att tiden skulle gå så jag kunde gå mot busstationen. Med filmkameran i väskan lämnade jag huset strax efter tio och njöt av solen i ansiktet.

Det visade sig dock att busstiderna som stått på internet häromdagen inte stämde utan att bussen istället skulle gå en halvtimme senare än det stod att den skulle gjort. Jag tog vara på tiden jag fick vänta genom att läsa Into the wild, som jag stoppat ner i väskan för just bussresan och stunden jag trodde att jag skulle behövt vänta i stan innan vi skulle med tåget. Jag hade Oskar Linnros sköna röst i hörlurarna och solen värmde mina ben.

Halv tolv anlände jag till Alingsås, jag köpte mig en Loka på Pressbyrån och satte mig på en bänk för att vänta den tiden som var kvar innan vi skulle på tåget. Moa skrev på sms att Frida inte skulle komma med, men hon dök upp lika överraskande som Emma när vi stod utanför tåget. Vi tog tillfället i akt att lura Moa lite som skulle hoppa på efter vägen. Det blev en succé och vi andra fick oss ett gott skratt. Under tågresan diskuterades det Harry Potter och Robin Hood och jag satt faktiskt lite försummad av Emmas kunskaper inom historia.

Vi tog spårvagnen til Haga och satte oss på ett kafe; Kringlan tror jag det hette, där inredningen var fruktansvärt mysig men dock ganska trångt. Jag fick sitta lite stelt hela tiden för jag fick inte in benen under bordet. Men vi pratade och åt smörgåsar ett tag ändå innan vi bestämde oss för att ta oss en glass på Lejonet och Björnen, om det nu var så det hette. Solen sken och vi var allmänt glada. Frida lämnade oss när vi gick mot Myrorna och någon annan second hand-affär. Jag skrattade gott åt en del klädesplagg och Pyttan fick med sig några fina tallrikar från den sista affären. Efter det var det dags för mig att köpa mig ett par nya skor så vi riktade in oss på butiken där Pyttan hade koll på att det fanns Converse. Efter en stunds betänketid blev det ett par höga svarta och jag kände mig nöjd enda tills vi gick till nästa butik där de var hundralappen billigare. Men men, ingenting att göra något åt nu. Converse och en grön väska fick jag med mig hem idag. Väskan är perfekt för dagarna i London, perfek storlek, inbrottssäker och dessutom är den i den underbara gröna färgen som jag älskar.

Kvart över fem tog vi tåget tillbaka till Alingsås. Vid det laget värkte det i hela mina ben så det var skönt att sitta ner ett tag. Vi sa hejdå till Moa i Västra Bodarna och i Alingsås kramade jag Pyttan och Emma hejdå innan jag satte mig på bussen mot Sollebrunn. Längst fram satt ett par partytaggade tjejer vid namn Emilia och Emma. De skulle vidare till Trollhättan från Sollebrunn för att gå på inflyttningsfest. Det var inte utan att jag blev lite avundsjuk, jag har haft sug efter att dansa loss vissa stunder under den här dagen. Men det får vänta till nästa helg, om ens då.

När jag kom innanför dörren hejade en mormor från köket. På bordet stod maten och väntade jag satte mig direkt ner för att gluffsa i mig av potatis och kyckling. Nu sitter vi i soffan och Runaway bride står på. Mormor är nog den enda som överhuvudtaget har uppmärksamheten på filmen. Mamma halvsover. Tja.

En fin lördag med mycket d-vitamin och fina tjejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar