måndag 25 april 2011

Fina dagar

Kvällen igår blev så himla fin och jag känner mig faktiskt ganska stolt över at jag lyckades anordna något så bra. Jag körde pappas bil till ICA Maxi med mamma bredvid mig och det gick inget vidare med den kraftfulla bilen. Vi köpte frön att så - tomater, smultron, solrosor och andra blommor - och åkte sedan till stationen där jag blev avsläppt. Jag gick fram och tillbaka på perrongen ett tag innan Moa hörde av sig och sa att hon var på andra sidan stationen, så jag gick dit och mötte upp med henne innan vi gick till Hemköp. Där köpte vi korv, korvbröd, paprika och mellanöl, satt sedan en stund utanför för att se om det var någon som skulle komma och möta oss. Det slog oss att vi inte hade köpt någon grill så vi gick in i affären igen, dock utan att hitta någon. Då blev det fart mot Pressbyrån, vidare till Bon bon och sedan ett telefonsamtal till Moas pappa som skulle ordna det åt oss.

Strax innan halv sex mötte vi upp med Pyttan, Linnea, Alice och Marcus vid tåget och satte oss på plats. En varm promenad till sjön och vi placerade oss runt eldstaden som så praktiskt finns i Bergsjödal. I väntan på att Anders skulle dyka upp med det vi behövde för att få igång grillningen beundrade vi kvällssolen och smuttade lite öl. Det tog ett tag men till slut kom grill, grillkol och tändvätska med Anders bil och vi kunde sätta igång allting. Dock var det svårare än vi trodde att få fart på den lilla bärbara grillen så vi lade korvarna på gallret utan att all kol blivit glöd. Det lyckades faktiskt och vi fick våra korvar och Marcus sitt egenmarinerade kött.

Medan vi satt där kom Emma och Ida, jag flyttade mig från röken och njöt av stämningen. Mike, Amanda och Niklas dök även de upp efter ett tag. Ett gäng på sju bilar fyllda med folk anlände till standen och verkade tro att vi skulle flytta på oss, men när vi inte gjorde det satte de sig på stranden och tände en eld där istället. Vi pratade lite bakom ryggen på varandra även om vi kanske faktiskt visste att de andra hörde oss. Kvällen fylldes med brasa, pinnplock, IQ-test och en sol som lämnade oss vid niotiden. Då började det bli kallt, men vi lyckades hålla elden vid liv i en dryg halvtimme innan vi gav upp och gick därifrån. Jag och Moa gick åt vårat håll medan de andra satte kurs mot tågstationen. Några varma kramar senare gick vi en skrattig promenad hem till Moa. Anders satt i soffan så jag gjorde honom snabbt sällskap medan Moa gick omkring och gjorde något som jag faktiskt inte vet vad det var.

Vi åt lite "natt"mat och bäddade sedan för mig på soffan innan vi slog oss ner för att sova. Lite prat innan såklart men vi somnade ganska snabbt. Jag vaknade lika snabbt vid tjugo över sju och kunde självklart inte ligga kvar. Andningen blev mer och mer ansträngd så efter ett toalettbesök sög jag i mig astmamediciner i samma stund som Moa slog upp ögonen och sa "hej". Det dröjde inte länge innan jag lade märke till Glee-boxen som låg så fint på bordet och vi kom överrens om att äta frukost till detta. Så vi gick upp, kokade tevatten, gjorde smörgåsar och tvättade vindruvor innan vi satte oss bekvämt i soffan. Vi tog oss igenom hela tre avsnitt trots en del klagande på irriterande karaktärer och sedan fick det vara nog. Moa ställde sig i duschen och en stund senare stod vi i hallen, redo att gå mot tågstationen. Ingenting planerat, helt spontant.

Cykelturen blev något nostalgisk, det var längesedan jag satt där bak på pakethållaren och vi svischade ner mot tågstationen. När vi satt där och väntade ringde jag mamma för att be henne kolla upp öppetider i Gräfsnäs men hon kom istället på den briljanta idén att vi skulle ta oss till Brobacka. Det nappade vi på ganska direkt! Eftersom bussen inte skulle gå förrän en och en halv timme senare gick vi till Storkenhuset där vi gick in i nästan alla övervåningens butiker. Jag provade de finaste skorna jag sett någonsin och drömde lite om att jag en dag skulle äga ett par, bara för att titta på. Cubus levererade. Jag provade min blivande bikini och bestämde mig för att jag på fredag bara ska gå in, nappa åt mig rätt storlek och köpa den. En bikini är ju faktiskt lite av ett måste under sommaren. Jag provade även en jumpsuit i jeans och förbannade alla butiker som skapar så fina klädesplagg. Moa provade sina meant-to-be-shorts, men jag vet inte hur mycket hon tänker på dem nu efter att hon provat en mycket fin jumpsuit på Lindex. Jag tror hon kommer köpa den på fredag. Det är liksom meningen att hon ska köpa den. Återigen är jag lite stolt över att jag råkade hitta den och sa till henne att prova den.

Strax efter halv ett gick vi långsamt mot stationen för att invänta bussen. När vi var till att slå oss ner på en bänk utanför kom vi på att; fasen, vi kanske skulle ätit någonting innan. Så det blev en sväng till Pressbyrån som resulterade i att vi fick hoppa på bussen en bit bort från stationen. Snabbheten i kassorna på Pressbyrån är inte den bästa. Vi åt risifrutti, youghurt och päron nästlängst bak i bussen och slapp trycka på stoppknappen när vi kom till Brobacka; det var fler än vi som skulle av där. Två av dem följde efter oss mot cafét och resten gick vad vi gissade var vandringsturen som finns i skogarna där.

Det var fullt med bilar och motorcyklar på parkeringen när vi kom dit och nästan alla bord var fulla med folk. Vi gick in för att beställa men upptäckte att det inte fanns någon sorts disk utan att de istället skulle komma ut till borden och ta beställningar. Vi gick då ut och slog oss ner vid ett bord som stod i mitten av tre. Där var det skugga och vi kunde sitta utan att försmäkta. Det tog ett tag men när det väl blev våran tur att beställa tog vi varsin våffla. Ytterligare lite väntan senare kom de till oss och försvann ruskigt snabbt. En barnfamilj satte sig senare brevid oss och mamman - eller vad hon nu var - i familjen gjorde oss vansinniga så vi gick därifrån, slog oss ner på berget där vi kunde se alla bilar och satt där tills Anders dök upp från vänster. Jag fick skjuts hem till Sollebrunn, vilket jag är väldigt tacksam för.

Så himla fina dagar de här två senaste! Med sol och fina människor, så alla lediga dagar borde vara. Det glädjer mig ännu lite till att vi är lediga även imorgon, ibland är man glad att man går på en sådan skola. Enligt mamma ska det blir soligt även imorgon och då blir det till att pressa ytterligare en dag för att bättra på färgen ännu mer innan skolan börjar igen. Kanske blir det lite teoriplugg när jag ändå ligger ute och inte gör någonting annat än solar. En promenad efter helgens alla godsaker och lite situps ska jag försöka tränga in med, det behövs verkligen.

Nu taggar vi till oss för kommande söndag då det valkas 18-årsfest för Marcus! Förhoppningsvis en riktig kanonfest, får vi hoppas inte bara för vår egen utan mest för Marcus skull, som har anordnat detta för alla oss som är bjudna. Helt otroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar