lördag 21 maj 2011

Jag var 17 år och ville inte vara den som blev kvar

Jag vill ha ett eget ställe. En lägenhet, kanske allra helst ett hus. Jag vill bo för mig själv men alltid ha plats för sällskap. Jag vill ha vita väggar i alla rum och färgade detaljer. Jag vill ha ett kök, ett sovrum, ett vardagsrum och ett gästrum. Jag vill ha bilder på väggarna, en hel vägg i sovrummet med bilder från minnen.

Jag vill ta hand om mig själv, laga min egen mat, tvätta mina egna kläder - som att jag inte gör det redan - och ha mina egna regler. Jag vill ha mitt eget kylskåp med mina egna mat som jag köpt med mina egna pengar som jag tjänat på mitt egna jobb. Jag vill ha min egna garderob med mina egna kläder som jag trivs allra bäst i och ett virr varr med skor på golvet.

Jag vill ha mina egna hemmafester på min stora balkong med rosévin på somrarna tills det ljusnar. Jag vill ha många fina vänner av båda könen och några som är kära i varandra fast kanske inte riktigt vågar tala om det för varandra. Alla andra kan se det så tydligt men de är sådär fint blyga båda två så ingen av dem vågar säga något.

Jag vill bestämma över mig själv, jag vill inte ha någon i vägen för vad jag än vill göra, jag vill möblera om flera gånger för att jag tycker det är kul och jag vill städa varenda hörn för att då känner jag mig så duktig. Jag vill titta på skumma tvprogram ensam, eller med en arm om mina axlar, och tycka att det är spännande även om det inte är det.

Jag vill ha en stor säng som jag kan ha sällskap i utan att det blir trångt, men vi ska ändå ligga tätt intill varandra på ena sidan av sängen. Jag vill ha bilder i taket som vi kan ligga och prata om i flera timmar om nätterna för att ingen av oss kan sova. Jag vill vakna sent dagen efter och servera honom frukost på sängen varje lördag för att bara han är som han är och han förtjänar det.

Jag vill gråta till filmer utan att han bryr sig om att det är löjligt, jag vill ha armar omkring mig genom en tre timmar lång film som håller lika hårt hela tiden. Jag vill kunna titta bak på honom och se hur koncentrerad han är på filmen även om han sagt tidigare att han inte gillade den. Jag vill skratta lite åt honom och ännu lite mer när han skäms.

Jag vill kunna gå omkring i slaffsiga mjukiskläder mitt på dagen och inte behöva sminka mig för ingen ser mig. Jag vill kunna sätta på musik på högsta volym och sjunga falskt till låtarna med en banan som mikrofon.

Jag vill bjuda in en vän på kaffe och sitta med benen uppdragna i soffan i flera timmar för att lyssna på vad hon har att säga. Jag vill upptäcka att klockan är sju på kvällen och att magen har kurrat i flera timmar utan att jag märkt det och bjuda vännen på kvällsmat. Jag vill att klockan ska bli så mycket att vännen inte vill gå hem så att hon får sova i sängen i gästrummet.

Jag vill flytta hemifrån.

1 kommentar:

  1. ÅÅÅÅÅÅH! Se till att skaffa allt det! Jag vill vara den kaffedrickande-övernattande-vännen! pliiiiz

    Du kommer bli så lycklig. Puss <3

    SvaraRadera