lördag 30 juli 2011

London, dag 3

Vi vaknade tidigt på onsdagsmorgonen, åt frukost och åkte tunnelbanan mot Westminster. Det var första gången vi behövde bry oss om att byta linje men det gick bra, allting är skyltat överallt. Vi kom fram till en enorm tunnelbanestation där man fick åka i flera rulltrappor för att komma ut. När vi väl kom ut till gatorna hade vi Big Ben precis ovanför oss.



Vi stod och betraktade byggnaden tillsammans med massa andra turister en stund innan vi följde strömmen mot Westminster Abbey.  Det var turister överallt och vi passerade ett område med flaggor som var omringade av tält. Det visade sig att där i bodde hungerstrejkare, någon anledning förstod jag aldrig.



Kön in till Westminster Abbey var enorm och dessutom kostade det hela 16 pund att gå in, så vi struntade i det. Gick istället omkring framför och kollade på den enorma kyrkan. Vi skämtade om att nu hade vi sett allt, nu kan vi åka hem. Men istället åkte vi tillbaka mot Piccadilly Circus, satte oss på Starbucks och tog upp kartan för att hitta vägen till Fortnum and Mason.






Fortnum and mason var helt otroligt! Jag använder mig av Pyttans beskrivning; som ICA Maxi fast för rika. Det var lite åt det hållet, faktiskt. De hade ALLT. Choklad, te och delikatesser i alla former, porslin, barnkläder, hattar, smycken och underkläder och dessutom en hel våning med matvaror. Köttavdelningen var helt otrolig, med stora köttstycken bakom glas och allt man kan tänka sig i köttväg. Dessutom hade de världens finaste grönsaksavdelning, där allting såg ut att vara på låtsas. Tänk om man handlade sina matvaror på ett sånt ställe..

Efter en enkel lunch satte vi fart mot Oxford street för att göra ett sista shoppingkick. Trodde vi iallafall. Det blev inte så mycket med det. Jag fick med mig en tshirt från Urban Outfitters och ett par converse till en kompis i Sverige. Jag letade febrilt efter ett par till mig själv men hittade inte färgen jag suktat efter alldeles för länge för att byta ut mot någon annan.

Efter att ha gått hela gatan orkade vi inte mer utan åkte hem till hotellet för att vila lite och ta en dusch. Vi bestämde oss för att åka tillbaka till Covent garden och gå till samma pastarestaurang som vi var på första kvällen.








Vi drack roévin vid ett snett bord på gatan och åt lasagne resp pizza margaritha. Under tiden hann vi även bli väldigt skrattiga, höra gamla gubbar prata sex med sina döttrar och bestämma oss för att äta snug till efterrät. Och som Moa säger, det går att missförstå vad snug är för något om man inte vet. Så; det är frusen youghurt som man kan få lite vad man vill till. Jag valde att äta min med blåbär och jordgubbar medan Moa lyxade till det med brownies. Dessa åt vi på ett trappsteg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar