lördag 27 augusti 2011

Seize the day!

En av drygt tio medlemmar i Hoffmaestro pratade igår kväll om att det var den sista sommarkvällen i år, och det skulle nog kunna stämma. Men vilken kväll sen! Jösses.

Efter en hemskt lång skoldag som slutade med ganska många härliga skratt på multimedialektionen gick jag och Eric hem till honom för att vila en stund innan vi skulle vidare in mot Göteborg. Vi hamnade i hans säng och ställde larm på klockan sex för att inte missa tåget. Men istället blev vi väckta av Martin som ringde vid halv sex och ville komma och hälsa på. Så de hamnade framför datorn och jag låg utslagen i sängen och slötittade på tvn. Värmen utomhus var outhärdlig och när vi satte oss på tåget en timme senare var vi helt genomsvettiga.

Kön in mot Trädgårdsföreningen var lång men den stod inte still vilket gjorde att vi kom in på ungefär tio minuter tillsammans med hundratals andra. Vi tog plats på min regnjacka på gräsmattan vid tio i åtta och väntade på att Timbuktu skulle dyka upp på scenen. När han väl gjorde det vällde det fram en massa folk och vi ställde oss upp bland alla andra. Det blev trångt och ännu varmare men stämningen var sjuk vilket gjorde det hela så himla bra. Den lille, mörke mannen på scen hoppade omkring och vi skrattade gott åt bandet Damn som var ett gäng förmodligen utklädda "töntar" med vita skjortor och glasögon som var störtsköna. På vänster sida av scenen stod även en dansande gubbe med stor mage och vit mustasch som gav oss ytterligare goa skratt. Energin på scenen och i publiken var enorm!

Jag kände inte igen många av låtarna men när Resten av ditt liv spelades nästsist kunde även jag hänga med i texten. Det hann bli mörkt innan Hoffmaestro tog över scenen efter en halvtimmes paus. Plötsligt var energin dubbelt så stor och folk hoppade på varandras fötter. Men vad gjorde det? Bandet är ett enda stort energiknippe med sjuka frisyrer och så olika stilar att man undrar hur sjutton de hittade varandra. Jag och Eric hade dock fått ont både i ben och huvud innan konserten var slut så efter Young Dad började vi ta oss igenom publiken och ut från området. Dock kunde vi höra musiken hela vägen till stationen så det gjorde ingenting att vi hade lämnat stället innan det var slut.

Trötta i benen satt vi sedan på tåget hem och halvsov. Jag kan utan att tveka säga att det var en av sommarens finaste kvällar, mycket tack vare sällskapet och glädjen i luften. Trots att värmen var så där hemsk och tryckande och trots huvudvärk som hängde i sig hela tiden tills jag hällde i mig en flaska päronmer på vägen till tåget så var det helt fantastiskt. Jag hade varma armar om mig hela kvällen och hade Eric haft läppstift på sig hade jag haft pussmärken över hela ansiktet och halsen - vilket han tack och lov inte hade så det slapp jag.

Väl hemma i Alingsås igen satt vi en stund på uteplatsen och pratade med Barbro och hundarna innan vi gick och lade oss vid ett-tiden. Vi måste somnat med en gång för vi hörde varken regnovädret eller när Amandra och Sofia kom hem. Det var varmt, men det gjorde ingenting. Halv elva vaknade vi utsövda och fick sällskap av en katt i sängen medan vi låg och drog oss i sängen tills klockan var halv tolv och min mage höll på att mullra sönder av hunger.

Mitt hår kändes som ett smörpaket när jag kom hem och en dusch satt väldigt fint. Lite mat och sådär så är jag nu ganska pigg. Det gör mycket att få sova ut ordentligt efter en skolvecka som aldrig verkade ta slut. Ikväll valkas det whiskeyprovning i Gräfsnäs och där kommer jag kanske hänga en stund med kameran i högsta hugg. Annars hamnar jag antagligen i tvsoffan i ett tomt hus då mamma ska springa midnattsloppet i Göteborg och Christian är nere i Gräfsnäs och hjälper till med mat.

Imorgon hoppas jag på att få ta det lugnt och vila ut mig innan nästa skolvecka drar igång tidigt på måndag morgon. Det tar ett tag innan man kommer in i skolrutinerna och veckorna börjar gå fort igen. Med långa skoldagar i slutet av veckan blir det himla segt men även det ska man väl vänja sig vid.


"Jag hoppas att du aldrig någonsin igen kan komma igår en pinkod, asså aldrig, även när du får en ny.
Och må din klocka alltid gå tjugo minuter för sakta, så du alltid kommer för sent.
Och må köttätande myror äta upp dina ögonlock, så du alltid är trött och även när du är pigg så ser du väldigt väldigt väldigt trött ut.
Och må dina hårddiskar för evigt alltid krasha."
- Timbuktu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar