onsdag 29 juni 2011

Med utsikt mot ett spegelblankt hav

Det drar i ansiktet, benen har fått mer färg och håret är stelt av saltvatten. Ja, jag har badat i havet. Det var svinkallt men ganska skönt när man hade torkat en aning och lade sig i solen igen. Nästan hela dagarna har vi spenderat i solen, vid tretiden både igår och idag lade jag mig i skuggan och sov en liten stund vilket gjorde en hel del. På kvällarna är man ju helt slut, men det är ganska skön trötthet. Dock är inte sängen jag sover i lika skön, men snart får jag kommer hem och sova i min egna säng igen.

Att man inte träffar sin mormor mer än några gånger om året är nog ganska bra. Det är hemskt att säga så, men fy fan vad tröttsam hon är. Det ska köras med alla i hennes närhet och hon har alltid rätt. Hon är lat och egoistisk och upprepar allting flera tusen gånger. Avbryter mitt i samtal och blir tjurig för att man inte vill göra som hon vill. Igår fick jag mördarblick och ett otroligt irriterande uttryck för att jag inte ville ta kort med hennes kamera. Den irritation som hinner växa i mig under dagarna är helt enorm. Jag vet att mamma känner samma irritation men hon vill inte låta mig säga emot mormor för det. Därför blev det en lättnad när moster Marie kom i eftermiddags som håller med mig. Jag tar varje chans jag får att gå härifrån.

Imorgon ska vi hem igen. Nog för att det är helt underbart att ligga vid havet och lapa sol, men det räcker med tre dagar och sedan är man trött på det.

Tre dagar kvar av min "ungdomlighet". Äntligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar