fredag 10 juni 2011

SOMMARLOV

Egentligen är skolan det sista vi ska tänka på nu - EFTERSOM VI HAR SOMMARLOV!! - men man kan ju inte låta bli att skämmas. Förstasidan på Alingsåstidningen är prydd med dåliga rubriker om våran skola. För några månader sedan fick vi fylla i en enkät på internet och jag minns hur vi satt och hånskrattade åt frågorna och hur negativa våra svar blev. Det sorgliga var att det vi svarade faktiskt var sanningen. Resultaten av den här enkäten har nu räknats ut och det har visats sig att i Göteborgsområdet är Alströmer sämst inom de flesta områdena. Ingen överraskning för oss elever direkt, men tydligen håller inte ledningen med.

I tidningen finns en artikel om detta och sättet personerna svarar på frågorna är skrattretande. De påstår att de inte visste om att eleverna på skolan inte trivs och även att de tror att vi trivs även om den här enkäten visar motsatsen. De försöker på alla möjliga sätt bortförklara sig genom att säga att man kan inte veta hur många som har svarat och inte och bla bla bla. Samma bortförklaring fick vi höra från vår lärare innan vi gick till avslutningen imorses.

Skyll ifrån er bara, gör det. Det är otroligt tydligt hur lite ni vet om oss, hur ni bara har uppmärksamhet så det räcker för er själva och aldrig pratar med era elever om hur vi trivs. Att fråga en gång om året, i slutet av läsåret, duger inte. Det borde inte krävas tidningsartiklar för att ni ska skärpa till er.



Nu är det officiellt sommarlov! Trots att det känns som att vi varit lediga de senaste två veckorna så är det härifrån de tio veckorna räknas. Efter alldeles för lite sömn gick jag upp strax efter halv sju, ringde och väckte tre av mina klasskompisar vid halv åtta och knallade ner till bussen. Nästan hela klassen kom i tid, alla utom stackars Moa som ringde mig i panik och hade försovit sig. Vi tittade och lyssnade på esteter som uppträdde och jag kände mig stolt över min kära vän Maria som spelade så fint på pianot. Ett pinsamt tal av rektorn och sedan fick vi gå därifrån.

Vi stod och klappade händerna lite när våra lärare önskade oss ett bra sommarlov, kramade Raymond och satte sedan fart mot stan för att inta fikaposition. Nästan hela klassen satt inträngd i den stora soffan på Mangiamo. Jag och Emma delade på en cheesecake med hallon och vit choklad, underbart god! Vi skrattade högt åt Isac och småpratade med varandra i en timme innan vi lämnade cafét och gick åt olika håll. Jag, Moa, Ellen och Pyttan träffade på Frida och Elin som nyligen tagit körkort och pratade med dem en stund innan Ellen ville ta plats på Sally's. Jag satt med en stund men gick tidigt till bussen ifall att den skulle vara trång med folk.

Hela vägen hem halvsov jag med musik i öronen och tänkte att jag får inte bli sjuk nu. När jag kom hem åt jag hamburgare, ringde vårdcentralen och gick sedan och lade mig i mammas säng. Där somnade jag drygt en halvtimme och kände mig alldeles snurrig när jag vaknade igen. Jag tog en dusch och mådde bättre. Nu hoppas jag bara på att tröttheten inte kommer falla över mig som ett tjockt täcke innan jag ska iväg till stan för att festa med goa människor hos Emma ikväll. Det blir dock lugnt för min del, eftersom jag ska jobba hela dagen imorgon. Sommarlovet har börjat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar