söndag 25 december 2011

nu är den slut

Sorgligt nog är jag glad att den är över. Kanske för att det känns som att den inte har börjat. Jag är dödstrött och vill bara iväg till värmen nu.

Dan före dan spenderade jag i Alingsås. Först på gymmet med Ellen och sedan hos Eric med hans familj plus hans moster som var på besök över jul. Stan var full av folk men jag och Ellen trängde oss ändå ner på Sally's för lite mat efter träningen och innan jag skulle dra mig till Eric. Där var julstämningen på hög nivå, trots det tråkiga vädret, och värmen i kroppen när man stiger in i det huset var lika fin som alltid. Jag störde Eric mitt i Fifaspelandet men lät honom avsluta matchen han höll på med innan jag hämtade paketen jag lämnat i hallen.

Jag var lite nervös när det gällde mina paket till honom, men han gillade dem jättemycket. I ett litet rött paket med vitt snöre låg världens finaste halsband i silver. Tre berlocker, två E:n och ett hjärta emellan. För Elin och Eric då, såklart. Jag satte på mig det med en gång och har inte tagit av mig det sedan dess. Jag visar stolt upp det för alla jag träffar.

Vi gick ut till köket där maten väntade för familjen och på köksbordet låg ett paket med mitt namn på. Jag fattade ingenting men när Amanda kom fram med ytterligare ett paket och sa "god jul" förstod jag att de skämt bort mig med julklappar. Jag skämdes och blev så glad samtidigt. Jag kramade Barbro och Amanda redan innan jag hade öppnat paketen och satte mig sedan för att öppna. I Barbros paket låg en strumpa med massa smågrejer från The Body Shop. När jag öppnade Amandas paket och såg att det var en fet godispåse skrattade vi båda två högt. Hon är för härlig!

Vi blev kvar vid köksbordet och familjen pratade gamla minnen och vi skrattade gott allihop, även om jag inte varit med om det de pratade om så var hela grejen bara så lyckofylld att jag inte kunde låta bli att skratta. En liten promenad med hundarna och en julfilm på tv senare åkte jag hem med bussen och satt med fingrarna om mitt halsband hela vägen.

Igår, på självaste julafton, var vi i Borås och "firade" med mammas sida av släkten. Jag valde att sitta i förarsätet istället för baksätet och vi var framme bara några minuter efter ett, som var den sagda tiden. Vi plockade ur klappar och sådär ut bilen och klev in i det otroligt varme huset. Där hade alla inte anlänt än men det dröjde inte många minuter innan Patrik med familj körde upp bredvid tomten och kom in i huset. Matlagandet var i full gång och inom loppet av kanske en kvart var det dags att vräka i sig julmat.

Klockan blev tre och vi i den yngre generationen bänkade oss framför tvn tillsammans med några av de äldsta. Dock tröttnade jag efter ett tag och dessutom kröp det i mina ben så jag bestämde mig för att göra mamma och de andra sällskap på nedervåningen istället.

Precis när det hade mörknat var det dags för Christian att klä om till tomtekläder och dela ut de få klappar som gömde sig i säcken. Det blev succé och Christian var en hysteriskt rolig tomte. Lilla Sofie, som är den enda som fortfarande tror på tomten, tyckte det var himla kul och likaså vi andra som fick titta på.

Jag trodde inte jag skulle få några paket, eftersom det var så det var bestämt sedan innan, men två tunga paket hamnade ändå bredvid mig på bordet efter att utdelningen var klar. De innehöll två stycken likadana koppar som jar redan har fyra av och sex stycken matchande tallrikar. Dessutom två kuvert med 500 respektive 200 kronor i. Mamma och pappa blev väldigt förvånade över sitt kuvert men väldigt glada när de öppnade det. De fick ju som sagt en Londonresa under den helgen så pappa fyller 50. Är väldigt nöjd med att vi kom på den idén faktiskt.

Hälften av släkten lämnade oss ganska tidigt och då satte vi oss runt bordet för att spela julklappsspelet. Jag vann den lilla mjölkkannan jag själv hade köpt och en tändare. Efter detta var jag helt slut och jag hamnade i sängen innan alla andra. Jag sov inget vidare och vaknade tidigt men julaftonen blev ändå rätt bra.

Vi åkte hem från Borås ganska tidigt för att hinna hem och duscha och så innan det var dags att åka till Gräfsnäs för kalkonmiddag hos farmor. Där blev jag ytterligare tusen kronor rikare och en chokladask jag minsann inte tänker äta upp. De vuxna drack lite väl mycket vin och öl så jag bestämde mig helt enkelt för att åka hem och åka tillbaka två timmar tidigare för att hämta dem.

Och nu, trots att jag inte sovit mycket inatt och är supertrött, så ska jag ställa klockan på tjugo över ett inatt och då åka iväg och hämta min bror hans kompisar i Alingsås. Jag fattar inte varför jag inte sa nej i det här ovädret. Jag ångrar mig alla redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar