söndag 11 december 2011

macro, dans och julbord

Nu händer det saker överallt och hela tiden. Nästan iallafall. De senaste dagarna har gått ännu snabbare än tidigare och innan vi vet ordet av det kommer julafton vara här.

I torsdags skulle våran fotogrupp åka till Göteborg och hälsa på våran lärare som vanligt. Jag satte mig på bussen tio i sju och satt sedan på stationen i Alingsås och väntade i fyrtio minuter innan tåget skulle gå. Eric dök upp och Pyttan kom endast för att lämna busskortet då hon blivit sjuk igen. Vi satte oss iallafall på tåget och tänkte att det kanske bara blir vi. Men Ellen dök upp och vi var tre. En liten men tapper grupp åkte till Mölndal och vidare till tryckeriet där vi skulle få en rundvisning och en himla massa information. Lite fika på det och vi åkte vidare till Övre Husargatan för att köpa pizza som vi tog med oss hem till Aqua. Där pratade vi om katter och andra husdjur som betett sig konstigt genom åren. När vi smält maten åkte vi den halva kilometern upp till skogen med stor kamerautrustning.

Jag fick glädjen att testa Aquas macroobjektiv och kröp runt bland mossan och försökte få till det. Det var inte lätt, ska jag säga er. I det dåliga ljuset var det svårt att få bilderna skarpa. Jag lyckades med en.


Det blev en ganska lång promenad så vi hann bli rätt frusna under tiden. Därför åkte vi hem och tog en lussekatt var innan det var dags att åka hem till Alingsås igen. Ibland är det ändå ganska positivt att vara en liten grupp på lektionerna; när läraren faktiskt lär oss någonting trots att inte hela klassen är där.

Så blev det fredag. En väldigt regnig och kall dag. Jag åkte till skolan vid tio för en lektion som skulle hålla på mellan tolv och två. Efter det åkte vi hem till Ellen där vi skulle spendera några timmar innan tanken var att vi skulle hoppa på tåget till Göteborg för att gå på den nya Twilightfilmen. Dock orsakade stormen att tågen stod still så efter att ha suttit och väntat på att tåget skulle avgå i tio minuter bestämde vi oss för att nä, vi kanske inte kommer hem igen, det är ingen idé. Så vi gick av tåget, tog oss till Hemmakväll där vi köpte godis och hem igen för att se på film. Dyngsura och trötta kröp vi i mjukiskläder och satte oss i soffan med revben, kyckling och baguetter från Bohlins.

Där spenderade vi kvällen tills klockan blev strax efter åtta och det var dags att göra sig snygg för utgång. Då kom energin tillbaka och vi satt på golvet, lockade hår och drack vin tills klockan blev tio. Vi fick skjuts ner till stan och gick in i den varma festlokalen, letade reda på våra vänner, köpte dricka och så var kvällen igång. Vi dansade hela långa kvällen och lämnade inte hotellet förrän strax innan två. Då väntade ett besök på McDonalds innan vi kunde ta oss hem till sängen. En riktigt, riktigt glad och härlig kväll! Det var längesedan jag hade så kul, ska jag erkänna.

På lördag morgon vaknade jag tjugo i tio och bestämde mig för att skynda mig ner till bussen som skulle gå tio. Det var bara jag som var vaken men jag hade sagt till Ellen på kvällen innan att jag kanske har försvunnit när hon vaknar så det var bara att lämna huset och vanka ner till stationen, sleten och ful. Illamåendet hängde över mig enda tills jag kom ut i friska luften, vilket även framkallade panik. Men det gick över och kom inte tillbaka på hela dagen.

Väl hemma städade jag övervåningen, stekte köttbullar och åt mig proppmätt på lax innan jag fick skynda mig in i duschen. Det var dags för julmys hos Moa i Västra Bodarna. Jag tog bilen för att kunna ta mig hem och sova i min egen säng. Frida och Pyttan var redan där när jag kom och de satt alla tre uppkrupna i soffan vid ett bord fyllt med pepparkakor, lussekatter och glögg. När jag kom fylldes det även på med skumtomtar och där satt vi, tills klockan blev sex, och pratade filmer, pojkar och ännu mer pojkar. Den lilla, lilla granen kläddes med ljus och minikulor innan det var dags att plocka fram maten - tyckte Frida, vi andra var proppmätta. Men sagt och gjort.







Bordet hade allt som ett julbord behöver. Köttbullar, korv, vörtbröd, julskinka, Jansson, ägg, rödbetssallad. Vi åt länge och satt kvar vid matbordet och pratade om allt från hår till pojkar - igen. Jag fick varningar om att det skulle frysa på på vägarna så jag tog bilen och åkte hem. Trött och varm i själen satte jag mig i bilen. Blev tvungen att åka och hämta min lillebror precis när jag skulle gå och lägga mig vilket gjorde mig på dåligt humör men jag somnade gott till slut.

Idag är jag sleten, oengagerad i livet och allmänt deppig. Därför ska jag spendera dagen hemma och göra ingenting, ta en promenad i det fina vädret och bara vara. Imorgon drar skolan igång som vanligt igen, om man nu kan kalla det "som vanligt" när vi bara har en lektion mellan åtta och tio imorgon. Men med en hel del annat som behöver göras denna veckan så blir det nog fullt upp ändå. Peace out.

1 kommentar:

  1. åååh va söt bilden var på Pyttan! :D
    TACK FÖR KVÄLLEN RARING!
    Pappa undrade vem som hade gjort körrbullarna. Jag tror han tyckte om dem ;) PUSS PÅ DIG!

    SvaraRadera