måndag 20 februari 2012

förväntningar

Jag har så mycket blandade känslor idag. Irritation och glädje på samma gång, blandat med den hemska huvudvärken som aldrig verkar vilja lämna mig ifred. Jag börjar tro att jag ser dåligt, att mina linser inte är tillräckligt starka, nu när jag testat att sova med min bettskena i en vecka och huvudvärken fortfarande inte har försvunnit. Det får väl helt enkelt bli ett besök hos herr optiker om det inte går över inom kort.

Idag blev jag för första gången utslängd från en lektion. För att jag hade en bit av min macka med mig in i klassrummet. Jag har aldrig varit så nära att skälla ut den där gubben som jag var idag. När han ställde sig och glodde rakt in i mina ögon och frågade varför jag hade sån attityd. Hur kan en lärare som han - som ibland får för sig att inte dyka upp, som tror att vi kan allt och som hånar oss när vi inte kan - ha mage att klaga på oss? Hans beteende har från första början varit oacceptabelt men det är ingen som har sagt till honom. Varför vet jag inte. Jag vet inte heller hur många som håller med mig och inte hur många det är som har lärt sig ett skvatt på hans lektioner.

Efter att jag läste vad Emilia hade skrivit om våran skola och lärarnas sätt att behandla oss, blev jag ännu argare. Hon har ju så rätt. Allt på gymnasiet är så himla fel. Vi blir inte behandlade som elever ska bli behandlade. Vi får inte lära oss det vi ska tack vare att lärare är lata och har jobbat i för många år för att orka komma på lektionerna.

Sen finns det såklart de lärare med helt annan inställning, som vår nya historialärare till exempel. Hon är minst trettio år yngre än alla de andra och det märks på henne att hon faktiskt vill lära ut det hon kan. Jag menar inte att alla äldre lärare har tappat stinget men de flesta har faktiskt det. Och det är det som är så fruktansvärt frustrerande, att de faktiskt behåller de äldre före de yngre för att de har varit där längst.


Samtidigt som det här irriterar mig något fruktansvärt håller jag för fullt på att planera den närmsta framtiden. Idag såg jag Ellen sitta och titta på jobb utomlands över sommaren och föreslog att vi båda skulle söka. Så nu ska det skrivas CV för att kunna söka servicejobb i bland annat Grekland. Är verkligen så sjukt sugen på det! Hur härligt låter det inte att spendera en månad i Grekland och få pengar för att till exempel servera på restaurang. Det kanske är jobbigare än det låter, men ändå. Bara själva grejen att göra det utomlands och klara sig på egen hand lockar mer än någonting annat. Dessutom finns det så himla många olika alternativ som man kan söka, så varför inte söka alla de som intresserar en och se vad som händer? Allt för att slippa en sommar till i gatukök..

Och så ska ju pappas 50-årsdag firas i London. Jag tror minsann att det pratas om att boka så snart som möjligt så snart har jag ytterligare en resa att se fram emot. Nog för att det kommer försvinna mycket pengar den här våren men det går alltid att lösa på något sätt. Vilket hejdundans år det här kommer bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar